Svar: 10 mdr. og vil ikke spise klumper
21. marts 2004
Alder:
10 mdr.
Kære desperate mor
Jeg kan godt forstå din desperation for din søn burde jo spise andet andet blendet mad på nuværende tidspunkt.
Det er meget vigtigt at I får indarbejdet nogle gode spisevaner allerede nu. Når han bliver et år, vil han ikke længere vokse så meget og derfor ikke have så megen appetit og derudover vil hans interesse for at prøve noget nyt ikke være særlig stor.
Jeg tror det er meget vigtigt at du ikke bliver bange for at give din søn noget mad med klumper. Hvis du sørger for at maden er blød, så vil det være meget mærkeligt om han skulle blive kvalt i det. Han kan tygge, men skal naturligvis tilvænnes og lære.
Hvad sker der, hvis du tager lidt blødt brød og kommer frugtmos på dette. Frugtmos er han jo glad for. Banan kan også bruges som pålæg. Hvidt brød er han tilsyneladende ikke glad for, men hvad med blødt rugbrød - altså brød uden kerner.
Hvad sker der, hvis du istedet for at blende grøntsagerne, moser dem med en gaffel? Eller simpelthen skærer dem i stave, så han selv kan holde dem og bide af dem? Kartoffelbåde lavet i ovn, gulerødder kogt og skåret i stænger. Gulerødder kan også rives på råkosthjernet og gives rå, evt. med lidt rosiner i. Majs og ærter er også en mulighed.
Pastaskruer som er kogt bløde kan være en god øvelse, han kan selv tage dem med fingrene og vænne sig til konsistensen.
Med den alder han har må han stort set få alt. Og det er meget vigtigt at du tilbyder ham forskellige ting. Giv ham en tallerken med forskelligt at vælge imellem og prøv at lade ham styre det selv. Der er ikke noget i vejen for at lave lidt sovs til hans aftensmåltid, sovs er også med til at 'smøre' lidt, så maden glider nemmere ned.
Der er ikke noget i vejen for at starte dagen med en portion havregrød eller øllebrød, men i løbet af dagen skal der andet til. Vær opmærksom på, hvor meget mælk han drikker, så det ikke er på grund af stor mælkemængde at han ikke er rigtig sulten og derfor spytter maden ud.
Kan din søn lide pandekager? Hvad ville han sige til at få en madpandekage med lidt hakket kød og grønt ved siden af? Det er kun fantasien der sætter grænser og meget kan lade sig gøre. Det handler bare om, at I alle bliver fortrolige med at han faktisk godt kan. Han skal have et eller andet, som han synes om og som viser at han sagtens kan finde ud af at tygge. Så lærer han at kunne og du ved med dig selv at han rent faktisk godt kan og er derfor ikke så bange for at give ham noget.
Prøv dig frem og fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske