Svar: 10 mdr. og vil ikke spise klumper

21. marts 2004

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære desperate mor

Jeg kan godt forstå din desperation for din søn burde jo spise andet andet blendet mad på nuværende tidspunkt.

Det er meget vigtigt at I får indarbejdet nogle gode spisevaner allerede nu. Når han bliver et år, vil han ikke længere vokse så meget og derfor ikke have så megen appetit og derudover vil hans interesse for at prøve noget nyt ikke være særlig stor.

Jeg tror det er meget vigtigt at du ikke bliver bange for at give din søn noget mad med klumper. Hvis du sørger for at maden er blød, så vil det være meget mærkeligt om han skulle blive kvalt i det. Han kan tygge, men skal naturligvis tilvænnes og lære.

Hvad sker der, hvis du tager lidt blødt brød og kommer frugtmos på dette. Frugtmos er han jo glad for. Banan kan også bruges som pålæg. Hvidt brød er han tilsyneladende ikke glad for, men hvad med blødt rugbrød - altså brød uden kerner.

Hvad sker der, hvis du istedet for at blende grøntsagerne, moser dem med en gaffel? Eller simpelthen skærer dem i stave, så han selv kan holde dem og bide af dem? Kartoffelbåde lavet i ovn, gulerødder kogt og skåret i stænger. Gulerødder kan også rives på råkosthjernet og gives rå, evt. med lidt rosiner i. Majs og ærter er også en mulighed.

Pastaskruer som er kogt ...

Annonce

... bløde kan være en god øvelse, han kan selv tage dem med fingrene og vænne sig til konsistensen.

Med den alder han har må han stort set få alt. Og det er meget vigtigt at du tilbyder ham forskellige ting. Giv ham en tallerken med forskelligt at vælge imellem og prøv at lade ham styre det selv. Der er ikke noget i vejen for at lave lidt sovs til hans aftensmåltid, sovs er også med til at 'smøre' lidt, så maden glider nemmere ned.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der er ikke noget i vejen for at starte dagen med en portion havregrød eller øllebrød, men i løbet af dagen skal der andet til. Vær opmærksom på, hvor meget mælk han drikker, så det ikke er på grund af stor mælkemængde at han ikke er rigtig sulten og derfor spytter maden ud.

Kan din søn lide pandekager? Hvad ville han sige til at få en madpandekage med lidt hakket kød og grønt ved siden af? Det er kun fantasien der sætter grænser og meget kan lade sig gøre. Det handler bare om, at I alle bliver fortrolige med at han faktisk godt kan. Han skal have et eller andet, som han synes om og som viser at han sagtens kan finde ud af at tygge. Så lærer han at kunne og du ved med dig selv at han rent faktisk godt kan og er derfor ikke så bange for at give ham noget.

Prøv dig frem og fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder